
Vállalkozást szeretnél indítani, vagy már vállalkozó vagy? Akkor számodra is nagyon fontos, hogy megfelelő könyvelői segítséget kapj az adózási és könyviteli feladataid teljesítéséhez. Egy jó könyvelő egyebek mellett az alábbiakban tud neked segíteni:
• Pénzügyi nyilvántartás vezetése: A könyvelő kezeli, rendszerezi a pénzügyi nyilvántartásodat a törvényi előríásoknak megfelelően.
• Adófizetéshez kapcsolódó feladatok: A könyvelő elkészíti és benyújtja az adóbevallásod.
• Pénzügyi tanácsadás: A könyvelő elemzi a pénzügyi adatokat, tanácsot ad és átfogó képet biztosít a vállalkozásod pénzügyi helyzetéről.
• Közreműködés a pénzügyi tervezésben: A könyvelő támogatni tud a pénzügyi tervezésben, és a pénzügyi célok meghatározásában.
• Könyvvizsgálat és ellenőrzés: A könyvelő segít az ellenőrzések elvégzésében és átlátható pénzügyi folyamatok kialakításában.
A könyvelő nagyon fontos és összetett szerepet tölt be a vállalkozás életében, ezért fontos megbizonyosodnod arról, hogy valóban jó szakembert választottál. Amikor könyvelőt keresel, érdemes lehet az alábbi pár dologra odafigyelned:
• Egy fontos szűrő lehet, hogy a kiválasztott szakember rendelkezzen a könyvelői feladatok ellátásához szükséges képesítéssel, szakértelemmel. Ennek megítélésében segíthet neked a Pénzügyminisztérium névjegyzéke. A névjegyzéket https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu oldalon éred el, a képernyő jobb oldalán lévő szürke dobozban.
• Fontos szempont lehet, hogy a könyvelő részletes, írásbeli szerződést kössön veled, mert az pontosan rendezi a te és a könyvelő feladatát, felelősségét.
• Érdemes megkérdezni, hogy a könyvelő rendelkezik-e a könyvelésre vonatkozó felelősségbiztosítással. Ez egyfajta garancia lehet azokra az esetekre, amikor a könyvelő esetleges tévedése miatt bírságolnak meg a hatóságok.
• Előnyt jelenthet továbbá, ha a könyvelő tagja valamely szakmai érdekképviseleti szervezetnek, hiszen ez is a szakmai elköteleződését, hitelességét tükrözi.
Mindezek mellett fontos lehet, hogy még a könyvelőnek se add meg az Ügyfélkapu+ és DÁP azonosítód adataidat. Helyette inkább válasszátok az elektronikus meghatalmazást. Ebben az esetben (akár egy bírság kiszabása esetén is) a hatóságok számára is egyértelműen elkülöníthető, hogy te, vagy a nevdben eljáró könyvelő intézi a vállalkozás könyvelési feladatait.
A vállalkozásnak két felé keletkezhet adófizetési kötelezettsége. Egyrészt az állam, másrészt a székhely szerinti települési önkormányzat felé. Ennek megfelelően kétféle meghatalmazást kell adnod a könyvelődnek az alábbiak szerint.
Könyvelő meghatalmazása az állami adóügyek intézésére
Annak érdekében, hogy a könyvelő az állam, illetve az állami adóhatóság (NAV) felé intézni tudja a könyvelési feladatokat, az Országos Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA rendszer) kell meghatalmazást adnod az alábbiak szerint.
0. lépés
Az ONYA felülete a következő link segítségével érhető el: https://onya.nav.gov.hu/#!/login
1. lépés
Kattints a Bejelentkezés gombra

2. lépés
Jelentkezz be a felületen

3. lépés
Válaszd az új nyomtatvány lehetőséget

4. lépés
Válaszd ki a Meghatalmazások menüpontot, majd kattints az UJEGYKE sorában a Kiválaszt gombra

5. lépés
Válaszd ki a Meghatalmazó lehetőséget és kattints a tovább gombra

6. lépés
Kattints az új bejelentés gombra

7. lépés
Az azonosító adatok mezőnél add meg a meghatalmazott személy és/vagy szervezet adatait. Könyvelő meghatalmazása esetén érdemes egyeztetni a könyvelővel a kitöltendő adatokról, illetve az elsődleges és másodlagos jogcímnél kiválasztandó tételről (általában az elsődleges jogcímnél a 9- könyvelő lehetőséget kell kiválasztani, de ez változhat könyvelőtől függően).

8. lépés
Lentebb görgetve, a Képviseleti jogosultság időbeli hatálya, csatolmányok, elérhetőség résznél a meghatalmazás érvényességének idejét kell megadnod, illetve opcionálisan csatolhatsz dokumentumot és megadhatod az elérhetőséged is.

9. lépés
Tovább görgetve számos lenyitható mező érhető el (előfordulhat, hogy már eleve le vannak nyitva ezek a mezők), ahol tételesen ki tudod választani, hogy milyen ügyekben járhat el a képviseletedben a könyvelő.

10. lépés
Amennyiben azt szeretnéd, hogy minden állami adóügyben a könyvelőd járjon el, akkor a Fő ügycsoportok mezőben kell kipipálnod az összes lehetőséget (ebben az esetben is érdemes egyeztetni a könyvelővel, hogy miket válassz ki).

11. lépés
Kattints az Ellenőrzés és benyújtás gombra, majd a Tovább gombra.


12. lépés
Kattints a Vissza a meghatalmazások listájához gombra.

13. lépés
Ezzel kész is vagy. A rendszer átirányít a meghatalmazások menüpontba, ahol megtekintheted a meghatalmazásaidat és azok részleteit. Az érvényben lévő meghatalmazásokat a 6. lépésnél bemutatott menüpontban is megtekintheted.

Könyvelő meghatalmazása az önkormányzati adóügyek intézésére
Az önkormányzati adózási feladatok ellátáshoz a könyvelőnek az E-önkormányzat portálon (ASP rendszer) kell meghatalmazást adnod az alábbiak szerint.
0. lépés
Nyisd meg az E-önkormányzat portált a következő link segítségével: https://ohp-20.asp.lgov.hu
1. lépés
Jelentkezz be a felületen


2. lépés
Kattints az önkormányzat kereső gombra

3. lépés
A keresőbe írd be azt a települést, ahova az egyéni vállalkozásod székhelye vagy telephelye okán helyi adót (pl.: iparűzési adó) kell fizetned. Érdemes lehet a könyvelővel egyeztetni, ha nem vagy biztos abban, hogy melyik önkormányzatot kell kiválasztanod. Ezt követően a listából válaszd ki a megfelelő önkormányzatot.
.

4. lépés
Kattints a kiválaszt gombra

5. lépés
Ezt követően a képernyő baloldalán megjelenik a kiválasztott önkormányzat neve és címere. Mindig ellenőrizd, hogy itt a megfelelő önkormányzat van-e kiválasztva, mert a meghatalmazás csak erre az önkormányzatra fog vonatkozni.

6. lépés
Kattints az Ügyindítás gombra

7. lépés
A keresőbe írd be, hogy meghatalmazás, majd kattints a meghatalmazás önkormányzati adóügyekben lehetőségre.

8. lépés
Kattints az Online kitöltés lehetőségre

9. lépés
Miután betöltődik az űrlap, ellenőrizd annak tartalmát és töltsd ki a hiányzó adatokat (az űrlap végén érdemes engedélyezni az elektronikus kapcsolattartást, mert az jelentősen felgyorsítja az ügyek intézését). Ezt követően kattints a következő fejezet gombra.

10. lépés
Az űrlap második oldalán válaszd ki a Meghatalmazás bejelentés és az Állandó meghatalmazás lehetőséget. Ezt követően ellenőrizd a meglévő és töltsd ki a hiányzó adatokat az I. Meghatalmazó adatai résznél.

11. lépés
Görgess lentebb és a II. Meghatalmazott adatai részt töltsd ki a könyvelő adataival, illetve válaszd ki az Önálló képviseletre jogosult lehetőséget.

12. lépés
Görgess még lentebb és a III. Képviselet adatai résznél válaszd ki a képviselet jogcímét (általában könyvelő, de érdemes egyeztetni a könyvelővel), add meg a meghatalmazás érvényességi idejét és kattints a valamennyi eljárási cselekményre lehetőségre (ezt is érdemes lehet egyeztetni a könyvelővel, mert előfordulhat, hogy elegendő csak a megjelölt eljárási cselekményekre meghatalmazást adni).

13. lépés
Kattints a Beküldés előkészítése gombra, majd az igen lehetőségre.

14. lépés
Kattints a Beküldés gombra

15. lépés
Kattints a Vissza az E-önkormányzati portálra gombra

Ezzel elkészült a második meghatalmazás is, kijelentkezhetsz az oldalról.