Meghatalmazás

KözigIránytű - Kézfogás

A KözigIránytű a tanácsadási és az e-ügyintézést támogató szolgáltatásai mellett meghatalmazottként teljeskörűen át tudja vállalni az ügyintézési teendőidet. Amennyiben ügyintézésben kéred a KözigIránytű segítségét, akkor ahhoz az alábbiakban bemutatott meghatalmazásra van szükség. Természetesen az itt leírtak minden meghatalmazotti ügyintézésre vonatkoznak, függetlenül attól, hogy a KözigIránytű vagy más jár el maghatalmazottként az ügyedben.

Általánosságban a közigazgatási ügyeinket mi magunk intézzük. A törvényi rendelkezések azonban lehetővé teszik, hogy helyettünk egy másik személy járjon el. Ilyen esetben minket meghatalmazónak, a helyettünk eljáró személyt meghatalmazottnak nevezzük.

Annak érdekében, hogy más – például a KözigIránytű – intézhesse a közigazgatási ügyeidet, meghatalmazásra van szükség. A közigazgatási hatóságok minden esetben ellenőrzik a meghatalmazás megfelelőségét, illetve a meghatalmazottként eljáró személy személyazonosságát. Ez biztosítja azt, hogy a tudtod és hozzájárulásod nélkül senki se tudjon (még a barátaid, ismerőseid, családtagjaid, házastársad sem) közigazgatási ügyet intézni a nevedben. Jogi megfogalmazással élve, a meghatalmazást csak akkor fogadhatja el a hatóság, ha az:
• közokiratban,
• teljes bizonyító erejű magánokiratban,
• jegyzőkönyvbe foglalva, vagy
• az erre a célra kialakított elektronikus felületen, a Rendelkezési Nyilvántartásban készült.

Tekintsük át röviden, hogy mit is jelentenek ezek!

Közokirat: Olyan papír alapú vagy elektronikus dokumentum, amit bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási szerv készít el a törvényben meghatározott módon.

Teljes bizonyító erejű magánokirat: Teljes bizonyító erejű magánokirat többféleképpen is készülhet:

• ha te, mint meghatalmazó saját kézzel (kék tollal) készíted el és írod alá a meghatalmazást (ebben az esetben tanúkra sincs szükség),
• amennyiben nem saját kézzel írod meg a meghatalmazást, hanem letöltöd internetről, akkor két tanúnak is alá kell írnia,
• bíró vagy közjegyző hitelesíti a meghatalmazást,
• ügyvéd készíti és ellenjegyzi a meghatalmazást,
AVDH-val hitelesíted a dokumentumot (ilyenkor csak elektronikusan érvényes a meghatalmazás, kinyomtatva nem),
• stb.
KözigIránytű - Meghatalmazás minta 01
KözigIránytű - Meghatalmazás minta 02

Saját kezűleg készített és aláírt meghatalmazás minta

Internetről letöltött és két tanúval ellátott meghatalmazás minta

Jegyzőkönyv: jegyzőkönyvbe foglalva készül el a meghatalmazás.

Elektronikus meghatalmazás: Elektronikus azonosítást (Ügyfélkapu+DÁP azonosító) követően a Rendelkezési Nyilvántartásban elektronikusan is adható meghatalmazás. A meghatalmazást akár te, mint meghatalmazó, vagy akár a KözigIránytű, mint meghatalmazott is elkészítheti.

Gyakran ismételt kérdések

Én is elkészíthetem a meghatalmazást, vagy csak az internetről letöltött minta a megfelelő?
Igen, te is elkészítheted a meghatalmazást, de használhatsz internetről letöltött mintát is. Az a fontos, hogy a dokumentum megfeleljen a közokirat, teljes bizonyító erejű magánokirat, vagy az elektronikus meghatalmazás követelményeinek, a fentiekben megfogalmazottak szerint.

Meddig érvényes egy meghatalmazás?
A meghatalmazás visszavonásig érvényes, vagy bele is írhatsz egy pontos dátumot, pl.: 2024.12.31. Amennyiben nem jelölöd meg, hogy meddig érvényes a meghatalmazás, illetve nem is vonod azt vissza, akkor automatikusan 5 évig lesz érvényes.

Milyen ügy elintézésre vonatkozik a meghatalmazás?
A meghatalmazásban megjelölheted, hogy milyen ügy elintézésére adsz meghatalmazást másnak (pl.: nyugdíj kérelem benyújtása). Amennyiben ezt külön nem jelölöd meg, akkor általános jelleggel bármilyen közigazgatási ügy intézhető a meghatalmazással.

Meghatalmazás minták

Felhasznált forrás: