A KözigIránytű a tanácsadási és az e-ügyintézést támogató szolgáltatásai mellett meghatalmazottként teljeskörűen át tudja vállalni az ügyintézési teendőidet. Amennyiben ügyintézésben kéred a KözigIránytű segítségét, akkor ahhoz az alábbiakban bemutatott meghatalmazásra van szükség. Természetesen az itt leírtak minden meghatalmazotti ügyintézésre vonatkoznak, függetlenül attól, hogy a KözigIránytű vagy más jár el maghatalmazottként az ügyedben.
Általánosságban a közigazgatási ügyeinket mi magunk intézzük. A törvényi rendelkezések azonban lehetővé teszik, hogy helyettünk egy másik személy járjon el. Ilyen esetben minket meghatalmazónak, a helyettünk eljáró személyt meghatalmazottnak nevezzük.
Annak érdekében, hogy más – például a KözigIránytű – intézhesse a közigazgatási ügyeidet, meghatalmazásra van szükség. A közigazgatási hatóságok minden esetben ellenőrzik a meghatalmazás megfelelőségét, illetve a meghatalmazottként eljáró személy személyazonosságát. Ez biztosítja azt, hogy a tudtod és hozzájárulásod nélkül senki se tudjon (még a barátaid, ismerőseid, családtagjaid, házastársad sem) közigazgatási ügyet intézni a nevedben. Jogi megfogalmazással élve, a meghatalmazást csak akkor fogadhatja el a hatóság, ha az:
• közokiratban,
• teljes bizonyító erejű magánokiratban,
• jegyzőkönyvbe foglalva, vagy
• az erre a célra kialakított elektronikus felületen, a Rendelkezési Nyilvántartásban készült.
Tekintsük át röviden, hogy mit is jelentenek ezek!
Közokirat: Olyan papír alapú vagy elektronikus dokumentum, amit bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási szerv készít el a törvényben meghatározott módon.
Teljes bizonyító erejű magánokirat: Teljes bizonyító erejű magánokirat többféleképpen is készülhet:
• AVDH-val hitelesíted a dokumentumot (ilyenkor csak elektronikusan érvényes a meghatalmazás, kinyomtatva nem),
Saját kezűleg készített és aláírt meghatalmazás minta
Internetről letöltött és két tanúval ellátott meghatalmazás minta
Jegyzőkönyv: jegyzőkönyvbe foglalva készül el a meghatalmazás.
Elektronikus meghatalmazás: Elektronikus azonosítást (Ügyfélkapu+, DÁP azonosító) követően a Rendelkezési Nyilvántartásban elektronikusan is adható meghatalmazás. A meghatalmazást akár te, mint meghatalmazó, vagy akár a KözigIránytű, mint meghatalmazott is elkészítheti.
Gyakran ismételt kérdések
Én is elkészíthetem a meghatalmazást, vagy csak az internetről letöltött minta a megfelelő?
Igen, te is elkészítheted a meghatalmazást, de használhatsz internetről letöltött mintát is. Az a fontos, hogy a dokumentum megfeleljen a közokirat, teljes bizonyító erejű magánokirat, vagy az elektronikus meghatalmazás követelményeinek, a fentiekben megfogalmazottak szerint.
Meddig érvényes egy meghatalmazás?
A meghatalmazás visszavonásig érvényes, vagy bele is írhatsz egy pontos dátumot, pl.: 2024.12.31. Amennyiben nem jelölöd meg, hogy meddig érvényes a meghatalmazás, illetve nem is vonod azt vissza, akkor automatikusan 5 évig lesz érvényes.
Milyen ügy elintézésre vonatkozik a meghatalmazás?
A meghatalmazásban megjelölheted, hogy milyen ügy elintézésére adsz meghatalmazást másnak (pl.: nyugdíj kérelem benyújtása). Amennyiben ezt külön nem jelölöd meg, akkor általános jelleggel bármilyen közigazgatási ügy intézhető a meghatalmazással.
Meghatalmazás minták
Felhasznált forrás:
• Fazekas János (szerk.): A közigazgatási hatósági eljárás általános szabályai az Ákr. szerint. NKE, 2018. 20. o. (2024.11.18.)
• Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi Cl. törvény 13. §, 14. §
• A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 38. § (1) a), (3) b)
• A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:11. §, 6:15. §, 6:16. §
• A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 67. §, 323. §, 325. §
